A zsírkréták evolúciója – 2. rész

Németh-Varga Zsófia

Hogy segítsek Nektek a választásban, hozok most néhány formát, és azt is leírom Nektek, hogy melyiket hány éves kortól érdemes beilleszteni az otthoni rajzdoboz kínálatába.

De előtte még egy fontos megjegyzés:

Ha rám hallgattok, akkor felejtsétek el a generációs berögződést, és 20-22 hónapos korig a zsírkrétát inkább csak kiegészítésként használjátok, a kezek tornáztatására. Ugyanis az ilyen kis finom, puha kezeknek inkább a puhább anyagok állnak jól. Az ujjal kenhető festékek, a gömbölyű hegyű filctollak, és így tovább.

Haladjunk időrendben: 12 hónapos kortól használható:

JUMBO zsírkréta

A fenti képen az ún. JUMBO változatot láthatjátok, amely nem véletlenül ilyen kis duci. Nagyon hasznos az ilyen pici gyermekek számára, ha a zsírkréta vastag, dundi, mert így könnyen rá tudnak fogni az eszközre. A gyermek kezdetben (már 7-8 hónapos kortól) mindent megmarkol, hadonászik vele, a szájába veszi, dobálja. Nincs ez másképp a zsírkrétával sem. Kezdetben az eszközöket ferde szögben tudja a papírra nyomni, ezért is fontos, hogy olyan eszközzel kezdjünk, amire hosszúságából és méretéből adódóan is könnyedén rá tud fogni.

Érdemes olyat választanunk, amelyre már a gyártó sem helyez papírbevonatot. Egyrészt a környezetkímélés miatt, másrészt pedig amiatt, mert ahogy használódik az eszköz, a gyermek folyamatosan beleakad a rajzba belógó papírdarabokba. Mivel zavarják őt az alkotásban ezek a kis fecnik, ezért törekedni fog rá, hogy letépje azokat, és rögtön a szájába vegye őket. Arról nem is beszélve, hogy a papírbevonat csúszik a gyermek kezében, így megnehezítve a szabad alkotótevékenységet. Ha olyat tudunk vásárolni, amin van papírbevonat, akkor távolítsuk el azt az első használat előtt.

A Crayola piciknek való Mini Kids tömzsi viaszkrétája pl. minden kritériumnak megfelel (vastag, nem mérgező, papírmentes, megfelelő méretű, szép színei vannak), sőt emellett még a szülői igényeket is kielégíti, ugyanis a mosható felületekről nyom nélkül eltávolítható, és a ruhából is kimosható.

Készülnek már ilyen kréták 100% természetes méhviaszból is, gyönyörű naturális színekben. Érdemes jól körbenézni, és akár több márkát kipróbálni. Az Ökonorm mini viaszkrétái pl. pont ezt a minőséget képviselik.

20 hónapos kortól használható: különböző marokkréták

Amikor már profik vagytok a különböző JUMBO, tömzsi zsírkrétákkal, akkor válthattok egy új eszközre, a marokkrétára. Ezek a kréták az elmúlt években óriási népszerűségre tettek szert, nem véletlenül.
20 hónapos kor körül az alkotásban a vezetés, és irányítás nagy részét átveszi a mutatóujj. A mozgás változatlanul az egész vállövet igénybe veszi, de a mutatóujj vezérelt mozgás lehetővé teszi a különböző cikkcakkok, spirálok (csiga-biga) létrehozását. Mekkora változás pár hónap alatt, igaz? 🙂

Ebben az életkorban az eddigiekkel ellentétben a gyermek biztosabbnak érzi, ha az eszközt a papírhoz minél közelebb foghatja, ezért is klassz egy marokkréta. Ami bár kisebb, így mindenképp felügyelet mellett használható (a fulladásveszély miatt), de óriási rajzélményekkel gazdagítja a gyermeket.

De visszatérve a marokkrétához, mutatok most Nektek pár érdekes változatot, amelyek között ott van a személyes kedvencem is:

I. STOCKMAR méhviasztégla darabok

A téglaforma izgalmas gyakorlóterepet gyújt a kisgyermek számára. Sarkaival vékonyabb vonalak is húzhatók, míg vastagabb oldalaival jól lehet satírozni, felületeket befedni, amit a kicsik nagyon imádnak. Szintén egy teljesen természetes krétáról beszélünk, ami kicsi kézbe illik, könnyen megfogható, nem kényelmetlen a gyermek számára. Ezt az eszközt akár darabonként is beszerezhetjük, nem kell belőle egy egész készletet egyszerre megvennetek.

II. Saját készítésű kréták

Mi magunk is készíthetünk otthon marokkrétát, pl. a kinőtt, elhasználódott, törött jumbo kréta darabjainkból. Szuper dolog, amellett, hogy költséghatékony, gyors és még az újrafelhasználás miatt is megveregethetjük a vállunkat. 🙂

A folyamat a következő:

Tördeljük bele a kis krétadarabokat vegyesen egy szilikonformába. Nyugodtan mehet mindenféle szín, hogy szép, szivárványos krétákat kapjunk. Melegítsük elő a sütőnket 160 fokra, majd tegyük be a telepakolt formát, hogy megolvadjanak a kis darabok. 7-8 perc után (miután megolvadtak) húzzuk ki, és töltsünk utána, hogy újra teljesen tele legyen a formánk. Innentől már csak 2-3 percre van szükségünk, és ne is menjünk el a sütő mellől, mert ha tovább bent marad ez a folyékony csoda, akkor bizony elég szép füstöt tudunk varázsolni magunknak a konyhában. A még folyékony szivárványos krétákat hűtsük ki (viszonylag hosszabb idő, kb. 45 perc), majd amikor már csak alig langyosak, pattintsuk ki a formából és mehet is a rajzolás J Előnye, hogy szinte bármilyen kis pralinékészítő formából szuper marokkréta gyártható. Amire érdemes figyelni, hogy egyszerűbb, oválishoz hasonló formát válasszunk, mert azokkal könnyebben boldogulnak majd a gyerkőcök. Lehet ez baba, de akár jármű is, mindegy, csak könnyen megfogható legyen a végeredmény.

3. 36 hónapos kortól használható:

I. Kavicskréta

Ez a típus szerintem az emberiség egyik legszenzációsabb találmánya, és a jó hír, hogy már nálunk is kapható. Az árát nem érdemes összemérni a sima zsírkréták árával, ugyanis minőségben és lélekben is teljesen mást kapunk ettől a terméktől.

Ami számomra a legcsodásabb ebben a termékben, hogy bár ici-pici (vigyázzatok vele, ha még szájbavevős korszakban van a gyerkőc), de szuper színekben fog és teljesen természetes hatást kelt. A forma kialakításánál, ahogy láthatjátok, támaszkodnak a természetes kavicsformára, aminél szuperebb nem is kell. Gyönyörű színekben kapható, egészen óriás készletben is. A kréta alapanyaga a szója, amiről tudnotok kell, hogy a szójaviasz amellett, hogy teljesen természetes és környezetbarát, még tartósabb is a társainál. Színezésre is növényi kivonatokat használnak, így még egy kis kóstolásból sem lehet ördögi probléma. A kavicsformára a gyermek könnyedén ráfog a hüvelyk-középső-és mutatóujjal, könnyedén tartja merőlegesen, és biztosak lehetünk benne, hogy nem törik el az eszköz a használat közben.

II. Csepp alakú zsírkréták különböző változatai (állatok stb.), hosszú hegyű kréták

Ha ez a fázis kimarad, az sem probléma, de fontosnak tartom megemlíteni ezt a fajtát is, mert nagyon sok édesanya, sokszor a gyártó hibás ajánlása miatt ezt a terméket vásárolja 1,5 éves kortól. Én leghamarabb 2,5 évesen ajánlom. Miért? Jó, ha tudjuk, hogy a gyermeknek sok-sok próbálkozásra van szüksége ahhoz, hogy csak a hüvelyk-és mutatóujj tevékenysége kezdje el kontrollálni a rajzoló folyamatot, ezért előbb nem érett erre a fajta eszközre. A „helyes ceruzafogás” erőltetése ebben az életkorban sem ajánlott, ugyanis a gyermek keze még nem elég fejlett, és kényelmetlen számára ez a fajta ráfogás. Rajzfejlődés szakértők tanácsa szerint teljesen normális, hogy a gyermek egészen 54 hónapos (4,5 év) koráig folyamatosan próbálgatja a számára kényelmes pozíciókat, és a problémát jellemzően az okozza, hogy a környezet erőltet, és ettől a kényelmetlen fogástól a gyermek kézmozgása görcsössé válik.

A csepp alakú zsírkrétát hosszú hegye miatt három kardinális ujjával, vagy sokszor az említett kettő ujjával fogja meg, hogy jól tudja irányítani a papíron. Ezért is fontos, hogy kivárjuk azt az életkort, amikor már megérik rá.

Emellett minden életkorban hasznos, ha nagy mozdulatokkal rajzol a gyermek, egy padlóra leterített csomagoló-vagy rajzpapírra. Ugyanis egyrészt ezek a nagy körök, csiga-bigák segítik majd őt a finomabb mozgások könnyebb elsajátításában, másrészt pedig a nagy alkotómozgások segítenek a kognitív (gondolkodáson alapuló) képességek összehangolásában is.

Persze ez a felsorolás koránt sem teljes, olyan óriási a felhozatal, de bízom benne, hogy segítettem a zsírkréta para elhárításában.

Kellemes alkotást kívánok minden Kismanónak és anyukájának! 🙂

A zsírkréták evolúciója – első rész

Németh-Varga Zsófia

Néhány nappal ezelőtt létrehoztunk egy szavazós posztot a Facebook oldalunkon, illetve a zárt csoportunkban azzal kapcsolatban, hogy ki, milyen típusú zsírkrétát használ otthon az 1-3 év közötti gyermekével.

A kérdést amiatt tettük fel az anyukák körében, mert egy korábbi felmérést is csináltunk, amelyből azt a következtetést tudtuk leszűrni (nem reprezentatív módon természetesen), hogy az anyukák kb. 14 hónapos kor körül kezdenek el kreatív eszközöket adni a gyermekük kezébe, és az első ilyen eszköz túlnyomó többségben a zsírkréta (a gyurmával versengve). 🙂

Az eszközválasztás mögött talán két fontos ok húzódhat meg. Az egyik egy anyagbeli, ugyanis a zsírkréta egy puhább, a ceruzánál könnyebben használható eszköz. A másik pedig egy generációs, hiszen a mi szüleink, és nagyszüleink is a zsírkrétát adták nekünk elsőként gyermekkorunkban, mint potenciális rajzeszköz. Tették ezt azért, mert akkor még bizony nem volt ennyi csodaeszköz, mint napjainkban. Kevésbé válogathattak a lemosható, bőr-és bababarát festékek, vastag jumbo ecsetek és lisztérzékenyeknek kitalált, ehető gyurmák között.

Maradt hát a kicsit büdi, olykor sajnos ólomtartalmú, más termékek gyártásakor keletkező melléktermékekből készült vékony, papírbevonatú rajzeszköz, ami bizony azóta nagy változásokon ment keresztül.

Szerencsére már kevésbé találni olyan krétákat a piacon, amelyek ólmot tartalmaznak. Azóta ugyanis rájöttek, hogy az ólom a gyermek szervezetében kis mennyiségben is felhalmozódva idegrendszeri károsodást okozhat, ugyanis testünkben felhalmozódva gátolja a vérben az oxigén szállításáért felelős hemoglobin termelődését.

Mivel ebben az életkorban (1-4 év) a gyerkőcök előszeretettel kóstolják meg a kezükbe kerülő tárgyakat, ezért mindenekelőtt arról érdemes meggyőződnünk, hogy a krétánk pontosan milyen anyagokat tartalmaz. Segítséget nyújthat a választásban a TVE (Tudatos Vásárlók Egyesülete) által 2016-ban készített nagy zsírkréta teszt, amelyet ezen a linken érhettek el.

Az összetételen túl a kréták kinézete is nagy változásokon esett át. Rájöttek ugyanis, hogy a 4 év alatti gyermekek az életkorukból adódóan nem tudják megfelelően megfogni, illetve tartani az olykor még 1 cm-nél is vékonyabb krétákat. És bizony nagyon okosan tették mindezt, ezzel párhuzamosan azonban óriási formaválasztékot generáltak, ami napjainkban már akár 15 féle formát is eredményez egy-egy áruház polcain.

Hogy segítsek Nektek a választásban, hozok most néhány formát, és azt is leírom Nektek, hogy melyiket hány éves kortól érdemes beilleszteni az otthoni rajzdoboz kínálatába.

Mivel ebben az életkorban (1-4 év) a gyerkőcök előszeretettel kóstolják meg a kezükbe kerülő tárgyakat, ezért mindenekelőtt arról érdemes meggyőződnünk, hogy a krétánk pontosan milyen anyagokat tartalmaz. Segítséget nyújthat a választásban a TVE (Tudatos Vásárlók Egyesülete) által 2016-ban készített nagy zsírkréta teszt, amelyet ezen a linken érhettek el.

Az összetételen túl a kréták kinézete is nagy változásokon esett át. Rájöttek ugyanis, hogy a 4 év alatti gyermekek az életkorukból adódóan nem tudják megfelelően megfogni, illetve tartani az olykor még 1 cm-nél is vékonyabb krétákat. És bizony nagyon okosan tették mindezt, ezzel párhuzamosan azonban óriási formaválasztékot generáltak, ami napjainkban már akár 15 féle formát is eredményez egy-egy áruház polcain.

Hogy segítsek Nektek a választásban,  a következő cikkben hozok majd néhány formát, és azt is leírom Nektek, hogy melyiket hány éves kortól érdemes beilleszteni az otthoni rajzdoboz kínálatába.

Nem lehet elég korán kezdeni a fejlesztést

Németh-Varga Zsófia

A rajzolás a gyermek számára az önkifejezés egyik lehetséges eszköze. Az érzelmek, indulatok, hangulatok szóbeli kifejezéséhez, szükség van egy olyan verbális szintre, mellyel a gyerekek ebben az életkorban még korlátozottan rendelkeznek.

A gyermek saját játéka során képes felszínre hozni a benne lévő érzelmeket, méghozzá úgy, hogy közvetlenül eljátssza azokat. Az alkotást a játék egyik lehetséges alfajtájának tekinthetjük, amely lényegében a gyermek belső folyamatainak közlése a külvilággal és egyben saját tudatával, önmagával.

Ne bonyolítsuk túl

Az alkotásban kiélt érzelmi állapotok sokat megmutatnak a gyermeket nevelő felnőtt számára. Nincs szükség külön bontott elemzésre, hiszen az alkotásban egy komplex egységként jelenik meg a gyermek gondolatvilága.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyermekek gondolatai, érzelmei akár percről percre változhatnak, különösen kis korban, így ezekből az alkotásokból „olvasni” nem érdemes.

Ne ijedjünk meg, ha a gyermek fekete köröket, ijesztő személyeket, sötét irkafirkákat rajzol. Ennek számos más jellegű oka is lehet, és ahogy írtam, ezek az alkotások ahogy jönnek, úgy mennek.

Nem lehet elég korán kezdeni

Az ábrázoló tevékenység fejleszti a központi idegrendszert, és az agy, a szem és a kézmozgások fejlődésében is komoly szerepet játszik. A kéz finommozgásának fejlődése szoros összefüggésben van a gondolkodás alakulásával, így ennek fejlesztése már egészen kis kortól nélkülözhetetlen. Az anyával közös kreatív, alkotó tevékenységek amellett, hogy fejlesztik a kicsi kézügyességét, közelebb is hozzák egymáshoz anyát és babát.

A közös alkotásnak tehát számos megismert előnye van. Egyrészt segít megerősíteni a gyermek ujj-és kézizmait, amelyek erőssége elengedhetetlen a későbbiekben pl. a gombolásnál, cipőkötésnél, zipzározásnál csak hogy hétköznapi példáknál maradjunk. Másrészt pozitív löketet ad az idegrendszer élettani éréséhez, ami szintén elengedhetetlen a kiegyensúlyozott érzelmi állapotok és szociális kapcsolatok kialakulásához.

Az ONLINE MaszatKlub ezt támogatja

Az ONLINE MaszatKlubban az első olyan közös alkotó tapasztalástól kezdve támogatunk Titeket. 1 éves kortól egészen 5 éves korig. A klub pontosan ennek a korosztálynak a speciális igényeire lett kifejlesztve. Játékosan fejleszti a gyermek idegrendszerét, kitartását, megfigyelőképességét, szín-forma, – és térlátását. Közben megadja a felfedezés kötetlen és természetes örömét, ami alapvető az új ismeretek elsajátításához. És végül, de nem utolsó sorban közelebb hozza egymáshoz az anyát és a babát a közös ölbeli, simogató játékoknak és közös tapicskolásoknak, maszatolásoknak köszönhetően.

A gyermek fejlődése szempontjából az 1-3 , de az 3-5 éves kor is vízválasztó a későbbi fejlődés tekintetében. Nagyon sok képesség ebben a korban alakul ki, és fejleszthető igazán. Később már jóval nagyobb erőfeszítéssel lehet csak eredményt elérni. Pl.: iskolában

Ott pihen az öledben, vagy a kiságyában egy néhány éves apróság? Szeretnéd, ha játszva tanulná meg a későbbiekben oly fontossá váló képességeket? Akkor amikor újra kinyitunk, csatlakozzatok a klubhoz, és érezzétek nagyon jól magatokat mind a ketten!

Színező és gyurmázólapok

Németh-Varga Zsófia

Folytassuk az előző cikk mentén. Ebben az írásban arról lesz szó, hogy ha kész a gyurma, akkor mit kezdhettek vele! 🙂

Már számos áruházban lehet kapni szilikon sütőlapot, ami nagyon klassz lehet gyurmázáshoz is. Nem tapad hozzá, jól gyúrható rajta, és ha végeztünk, egyszerűen lemosható. Ha viszont a gyermeked hamar megunja a céltalan gyurkálást, akkor a sajátfejlesztésű, színes, többször felhasználható és praktikus gyurmázó- és színezőlapokat javasoljuk. Ezeknek a lapoknak a célja a figyelemfejlesztés, különböző technikák (hengerítés, gömbölyítés, lapítás, sodrás) elsajátítása és gyakorlása játékos formában.

A gyurmázólapokról bővebben:

A gyurmázólap egy strapabíró laminált, színes „alátét”. A gyurma nem tapad hozzá, és így többször felhasználható. Amikor meguntátok a gyurmázást, egyszerűen leszeditek róla a gyurmát, és letörlitek egy vizes szivaccsal. Ezután bármikor, amikor a gyermekednek kedve támad, újra elővehetitek. A lapok használata segíti a gyermek kreativitásának, formaérzékelésének, színérzékelésének, logikai képességeinek és nem utolsó sorban finom kézmozgásainak a fejlesztését.

Célszerű először egyszerűbb formák elsajátításával kezdened: pl.: napocska, csiga, kígyó… aztán jöhetnek a bonyolultabb formák. És van még egy nagy előnye a gyurmázólapoknak… Az, hogy rengeteget tudsz mesélni közben a gyermekednek például a karácsonyról vagy éppen a munkagépekről. 🙂

Az ONLINE MaszatKlub gyurmázó- és színezőlapjai segítenek neked

Azért találtuk ki ezt a sokoldalú eszközt, mert úgy láttuk, hogy az anyák sokszor nehéz helyzetben vannak, amikor a gyurmázásról van szó. Nem igazán tudják, hogy miként lehetne színesíteni a gyurmával töltött perceket. A letöltött gyurmázólapokkal (ha még nem tetted, kattints ide értük) belekóstolhattok ebbe az izgalmas alkotós világba. 🙂 Jó szórakozást hozzájuk!

Gyurmázzunk, vagy még többet gyurmázzunk?

Németh-Varga Zsófia

Eddigi szakmai tapasztalataim alapján a gyurmázás a gyermekek körében az egyik, ha nem a legnépszerűbb kézműves tevékenység. Szerencsére az édesanyák és nevelők is nagyon kedvelik, hiszen nem igényel túl sok eszközt, és változatos formában felhasználható.

Ahhoz, hogy a gyermekek kézügyességét fejlesszük, nem kell drága és bonyolult eszközöket vásárolnunk, illetve használnunk, hiszen a gyermekek egy velük született kíváncsisággal jönnek a világra, amely arra készteti őket, hogy mindent felfedezzenek, kipróbáljanak, szájba, majd kézbe vegyenek. Miután csökken az orális ingerkeresés, a vágy, hogy mindent a szájukba vegyenek (ami teljesen természetes dolog, hiszen a száj körül és a szájban rendkívül sok érző receptor található), a gyermekeknek a kezük lesz az elsődleges érzékelő, tapintó szervük, amellyel képesek felfedezni a világot és mindent, ami érdekli őket.

Ha csak a gyermekedre gondolsz, biztosan egyből beugrik, hogy mindent szeret „összetapogatni”. Hányszor van olyan, hogy amikor bementek egy boltba, már csak reflexből is rászólsz a csemetédre, hogy „mindent szemnek, semmit a kéznek”. 🙂

Ezzel nincs is baj, de otthon nyugodtan teret adhatsz a tapintással történő érzékelésnek, tapasztalatszerzésnek, ami által egyrészt fejlődik a kicsi idegrendszere, másrészt hasznos ismereteket szerez a világról.

Itt jön képbe a gyurma

A tapintásos érzékelést segítő egyik leghasznosabb „játékeszköz” a gyurma. Az érzékelésen túl, segít a bonyolultabb kézmozgások megtanulásában, amelyek bizony nem veleszületett képességek, hanem el kell sajátítani őket. Az 1-3 éves korban a gyermek már egymásba tesz dolgokat, és egészen 3 éves koráig ebből a szemszögből tekint a tárgyakra. Ezért is csodadolog a gyurma, hiszen úgy gyúrja, ahogyan csak szeretné, és bármilyen alakot formázhat belőle. Az alak-és formaérzékelésen túl, fejleszti a koncentrációt, a kitartást, erősíti a kéz izmait, valamint a szem és kéz összehangolt mozgását.

Melyik a megfelelő gyurma, és mikortól érdemes a gyermek kezébe adni?

Sok szülőnek nehéz kérdés, hogy mikortól és milyen gyurmát adjon gyermeke(i) kezébe. Úgy gondolom, hogy az elsődleges szempont az legyen, hogy, ha a szájába veszi, akkor se legyen belőle probléma. Nagyon fontos, hogy természetes alapanyagú, toxinmentes gyurmát válasszunk, ami nem túl kemény, sőt a kifejezetten lágy gyurma a legjobb, mert azt a legkisebbek is könnyedén tudják formázni.

Amennyiben a gyermeket érdekli, már 12 hónapos kortól megpróbálkozhatsz a gyurmával. Nagyon fontos, hogy semmit se erőltessünk, hiszen minden gyermek a saját ütemében fedezi fel. Biztos lehetsz benne, hogy egyszer fel fogja. 🙂

Szakmai éveim alatt sok gyurmával találkoztam, és volt szerencsém kipróbálni. Voltak közöttük drága és márkás termékek is, de állíthatom, hogy az otthon, házilag elkészíthető és színezhető a kedvencem. Gyorsan és filléres alapanyagokból elkészíthető, ráadásul semmiféle mérgező anyagot nem tartalmaz. Bónuszként nagyon sokáig eláll a hűtőben, és a tapintása is kellemes. Most pedig mutatok egy nagyon jó receptet neked, hogy te is el tudd készíteni otthon:

GYURMARECEPT:

  • 25 dkg liszt
  • 2 e.k. só
  • 2 e.k. olaj
  • 2 e.k. citromsav (természetes tartósítószer)
  • 3 dl víz
  • természetes ételszínezék vagy ujjfesték a színezéséhez

Elkészítése:

A vizet felhevítjük a sóval és olajjal, majd amikor forrni kezd, hozzáadjuk a színezéket és a száraz hozzávalókat. 20 percig kitartóan kevergetjük, hogy nehogy leégjen és teljesen össze nem áll. A kelt tésztához hasonló állagot kell kapnunk, Még melegen egy légmentes dobozba tesszük. Amikor már csak langyos, kezdődhet is a móka! Ez a gyurma a hűtőben akár 3 hónapig is eláll!

A közös gyurmakészítés azon túl, hogy gyors és filléres, nagyon jó móka is lehet. Amit együtt készítetek, annak amúgy is mindig nagyobb értéke van a gyermeked számára. Persze a forró tűzhely mellé nem feltétlenül engedd oda, de az alapanyagok összekeverésében és a folyamat óvatos megfigyelésében ő is segédkezhet.

Kész a gyurma, hogyan tovább? Erről ebben a cikkünkben olvashatsz!

Finommotorika – mindennek az alapja

Németh-Varga Zsófia

Mi a finommotorika?
Hétköznapi nyelvre lefordítva talán a kézügyesség kifejezéssel lehetne a legjobban lefedni ennek a szónak a jelentését. Ha pontosak szeretnénk lenni, akkor azt is mondhatjuk, hogy a szemek, ajkak, ujjak, kezek összehangolt mozgásáról van szó, amely valóban finom, precíz mozgásemeleket tartalmazó tevékenységekben nyilvánul meg.

Ilyen mozgás lehet például:

  • Meglátok egy piros gyöngyöt, amelyet a hüvelyk-és mutatóujjammal felcsippentek és egy kosárba teszem.
  • Megfogom a kabátomon a második gombot és a megfelelő gomblyukba helyezem azt.

Ehhez bizony kézügyességre van szükség, amihez elengedhetetlen a szem-kéz összehangolt mozgása, a kezek megfelelő izomereje, és az ízületek rugalmassága.

Miért fontos a finommotorika?

Ahogy a fentiekben is szerepel, hétköznapi cselekvéseink elvégzéséhez szükségünk van a megfelelő kézügyességre, legyen szó akár bevásárlásról, öltözködésről vagy egy dokumentum aláírásáról.

Ha egy gyermek “nem biztos a kezében”, akkor visszahúzódóvá vagy éppen ellenkezőleg agresszívvá válhat a viselkedése. Ez kezdetben még nem annyira feltűnő, betudhatjuk a dackorszaknak, hiszen szeretné csinálni, de még nem tudja, de ha később sem változik a helyzet, akkor a gyermek az óvodás éveiben már tudatosan vagy tudat alatt kerülni fogja azokat a szituációkat, amelyhez a szem-és kéz összehangolt mozgása szükséges.

Itt most folytathatnám azzal, hogy nem szeret rajzolni, nem szívesen fog ceruzát a kezébe stb., de ha ezt írnám, akkor ez a cikk is csak egy lenne a sok elrettentő iromány közül, ami a frászt hozzá azokra, az elsősorban fiút nevelő anyákra, akiknek a gyermeke rajzolás helyett inkább a legkisebb méretű legókocka rakosgatásban válik mesterré.

Én inkább azt mondom, hogy azok a gyerekek, akiknek gondjuk van a kézügyességgel és ezen a területen kudarcélményekkel rendelkeznek, nem igazán szeretnek apró dolgokkal bíbelődni, nem homokoznak szívesen, nem lelik örömüket a kirakós játékokban, és az öltözködéssel, ollóhasználattal, étkezés lebonyolításával is gondjaik vannak.

Hogyan kerülhetők el ezek a kezdeti kudarcélmények?

  1. Bíztasd a gyermeket az újabb és újabb gyakorlásra, hiszen gyakorlat teszi a mestert.
  2. Értékeld a teljesítményt – nagyon fontos itt megegyezni, hogy csak azt értékeld, amit a gyermek valóban meg tud csinálni, ugyanis ha olyanért adsz dicséretet vagy elismerést, amit a gyermek igazából nem egyedül csinál, azzal hamis énképet nevelhetsz belé.
  3. Ne vedd ki a gyermek kezéből, amit éppen csinál – tudom, hogy ez a legnehezebb, hiszen sokszor szorít az idő, menni kell, lassan csinálja a gyermek, minden tiszta kosz és kaja – de ilyenkor fontos a felnőtt önfegyelme és türelme.
  4. Megvárni és segíteni, amikor kell, de sokszor az segít a legjobban, ha szeretettel vagy jelen egy-egy tevékenységben

Mikortól érdemes elkezdeni a finommotorikával foglalkozni?

Én azt mondom, hogy egészen a kezdetektől a mindennapok részévé lehet tenni. Már az egészen pici babának is kialakul a fogó reflexe, amivel az anya és a tárgyak után nyúl. Már itt is adhatsz kihívást a babának azzal, ha egy picit messzebb teszed az adott tárgyat, ha egy kicsit máshogyan rendezed el a játékokat. A finommotorikával való ismerkedésnek nem kell laboratóriumi, fejlesztő keretek között működnie.

A legjobb fejlesztés az, amikor még te sem veszed észre, hogy fejlesztesz, csak együtt játszotok, tapasztaltok a gyermekeddel.

Hagyd, hogy saját maga tapogassa meg a tárgyakat, ismerkedjen az anyagokkal, formákkal, megtapasztalja, hogy melyik tárgynak milyen a tapintása. Nagyon sokat teszel a babádért, ha megengeded, hogy felvegyen dolgokat a kirándulások során, pl: kavics, fű vagy csak megsimogathassa a szomszéd cicát.

Ezek a kezdeti pozitív tapasztalatok fogják megadni neki a magabiztosságot a továbbiakhoz.

Mivel kezdj, ha otthoni alkotásról van szó?

Legyen az első barátotok a pihe-puha, vegyszerektől mentes gyurma. Ismerkedjetek meg a házilag készített festékkel, majd a bolti, vegán, vegyszermentes alternatívákkal.

A jó festék sűrű, nem csöpög össze-vissza, szépen fed és könnyű elkenni a felületeken. Készíthettek saját zsírkrétát és beszerezhettek vastag, jumbo filctollat is.

A ceruza legyen az utolsó állomás.

Vele a keménységéből adódóan akár 3 éves korig is várhattok. Az eszközök használatánál semmiképp ne erőltesd a hibátlan eszközfogást, és végképp ne gyakoroltasd vele a hárompontos ceruzafogást. Az otthoni alkotásnál alap szempont a nagyban gondolkodás. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy minél kisebb a gyermek, annál nagyobb felületen kezdjen el maszatolni, gyakorolni, hiszen a kicsik mozgása még vállból indul, és sokkal könnyebben dolgoznak nagy felületekre.

Legyen az otthoni alkotás a mindennapok része, legyetek bátrak! Kreatív és otthonos gyermekkort kívánunk!